Hoe Viagra een revolutie teweeg heeft gebracht op de markt voor erectiestoornissen

De markt voor erectiestoornissen is niet zo lucratief als hij ooit is geweest. Echter is dit voor Pfizer, het bedrijf achter Viagra, nooit zo belangrijk geweest.

De in New York gevestigde farmaceutische reus heeft een sterk aandeel in de gezondheidsmarkt wat betreft erectiestoornissen, zelfs nu de concurrentie de generieke versie van Viagra, sildenafil maakt en verkoopt.

De medicatie, die oorspronkelijk is ontwikkeld met de bedoeling om hoge bloeddruk bij volwassenen te behandelen, werd een hit voor mannen die het moeilijk hadden om een erectie te bekomen en te behouden. Viagra van Pfizer werd in 1998 op de Nederlandse markt geïntroduceerd. In het eerste kwartaal bracht Viagra in totaal 400 miljoen euro aan inkomsten voor Pfizer op. Later zou dit opklimmen tot een jaaromzet van 1,8 miljard euro.

Volgens de universiteit in Utrecht heeft naar schatting 1 op de 10 mannen last van erectiestoornissen of erectieproblemen. Viagra was de eerste niet-invasieve behandeling voor mannelijke impotentie en opende zo een voorheen onbesproken dialoog tussen mannen en hun arts over hun seksuele gezondheid.

Echter is nu, 21 jaar later, de verkoop van het merkgeneesmiddel gedaald. Pfizer verloor het exclusieve recht op het geneesmiddel in december 2017 en dit bracht een stroom van generieke versies van de erectiepil met zich mee. De verkoop van “het kleine blauwe pilletje” in Nederland daalde in 2018 met 73% per jaar van 789 miljoen euro naar 217 miljoen euro.

Een strategie

Ondanks de generieke concurrentie van andere geneesmiddelenbedrijven heeft Pfizer een aanzienlijk marktaandeel weten te behouden, mede dankzij de lancering van een eigen generieke versie van de blauwe, ruitvormige pil.

Eind 2017 kondigde Pfizer aan dat het een generieke versie, sildenafil genaamd, zou produceren tegen de helft van de kostprijs van de merknaam Viagra. Het bedrijf zei ook dat het op dat moment nieuwe kortingsprogramma’s zou aanbieden en dat het de kortingen op zijn merkgeneesmiddel Viagra zou verhogen om zo de merkversie toegankelijker te maken voor patiënten.

Volgens GoodRx waren 65% van recepten voor erectiemiddelen vanaf 1 december 2018 tot 31 januari 2019 bedoeld voor Viagra of zijn generieke versie. 30% van de recepten waren bestemd voor zijn concurrent Cialis en zijn generieke vorm tadalafil. Levitra, generieke vardenafil genaamd, kwam op de derde plaats en veroverede zo 5% van de Nederlandse markt.

Bovendien is de kloof tussen de recepten voor de merknaam en zijn generieke vormen groot. 90% van de voorschriften die in diezelfde periode werden verstrekt, waren voor de generieke versie van Pfizer bedoeld, terwijl volgens GoodRx slechts 10% voor zijn merknaam werden voorgeschreven.

“We kunnen niet verklaren waarom mensen kiezen voor de merkversie of voor de generieke versie” aldus Tori Marsh, data- en contentmanager bij GoodRx. “Maar omdat de generieke versie betaalbaarder is dan het merk is het waarschijnlijk dat de kostprijs hier een rol speelt.”

Marsh voegde eraan toe dat de meeste zorgverzekeraars eisen dat mensen een generiek geneesmiddel voorgeschreven krijgen wanneer er een beschikbaar is, en dat de apotheken het geneesmiddel dan moeten verstrekken.

Viagra te koop online

De opkomst van de gezondheidstechnologie op het internet stelt patiënten in staat om een artsconsult te omzeilen en online medicijnen te kopen – of dat nu de merkversie is of een generiek geneesmiddel.

Pfizer staat ook klanten toe om Viagra te kopen via hun website.

De proliferatie van virtuele platforms kan leiden tot een toename van de aankoop van medicijnen online, zei Dr. Anupam B. Jena, een econoom en arts op de Harvard Medical School. “Het is interessant in die zin dat het het stigma van het kopen van een recept drastisch vermindert.”